Yksityistielle tehtiin uusi asfaltti, mutta yleisen tien osuudelle ei.
PETRI P. PENTIKÄINEN
Kalvitsassa puutavaran lastauspaikalle johtavalle Lastaajantielle tehtiin muutama vuosi sitten asfaltointi. Yksityistien päällystetty osuus on vilkkaan rekkaliikenteen käytössä, sillä puujunia kuormataan Kalvitsassa keskimäärin yksi viikossa, ja kuormausaluetta käytetään myös terminaalina.
Urakan tilasi Kalvitsa–Koivuselkä-yksityistien tiekunta, ja se sai siihen Väylävirastolta riittävän rahoituksen. Päällystysurakassa Lastaajantien alkupäähän jäi kuitenkin ely-keskuksen hallinnoima noin 150 metrin huonokuntoinen pätkä, josta parikymmentä metriä on kokonaan ilman päällystettä. Siisti asfaltointi päättyy yksityistien rajaan kuin leikaten.
Tiekunnan puheenjohtaja Jorma Hasanen kertoo, että valtion lyhyen tieosuuden asfaltointia ehdotettiin silloin, kun urakka tehtiin, mutta siihen ei löytynyt rahoitusta. Tiekunta on pyytänyt korjausta uudelleen, ja sellaista lupailtiin kesälle 2022.
– Taisi se kesä jo mennä, tuskinpa korjausta tulee enää tänä vuonna, Hasanen harmittelee.
Asfaltti olisi ollut edullinen tehdä samalla, kun sitä laitettiin muutenkin. Kuljetusyrittäjänä toimiva Hasanen on tyytyväinen siihen, että rekkojen kuluttama yksityistien osuus saatiin aikanaan korjattua.
– Tie upotti ja oli heikossa kunnossa. Varsinkin huonojen kelien aikaan oli vaikeaa.
Teiden kuntoa Hasanen ehtii työnsä puolesta arvioida jatkuvasti. Viitostien nykytilaa hän kiittelee. Mennyt kesä oli suotuisa myös sorateille. Yksi heikoimmista taas on juuri Kalvitsa–Narila, jolta Lastaajantie haarautuu.
– Tie 4591 on murheenkryyni. Vanhat päällysteet on tehty pienellä budjetilla, ja tien runko on huonossa kunnossa.