Postin jakeluhinta on noussut kahdessa vuodessa yli 90 %.
Posti ilmoitti lehtikustantajille marraskuun lopussa karmeita uutisia. Jakeluhintoihin kerrottiin tulevan inflaatiokorotusten mukainen, keskimäärin 8 prosentin korotus.
Hintojen korotuksen suuruus ei Postin antaman yleisviestin perusteella pidä alkuunkaan paikkaansa. Esimerkiksi Haukivuoren Seudun kohdalla jakeluhinta nousee vuoden alusta peräti 43 %. Kylmää kieltään Postin hinnoittelusta kertoo vuoden 2022 alusta lukien tehdyt lukuisat korotukset, joiden kumulatiivinen vaikutus oli 33 % ennen tuoreinta uutista. Kun tähän lisätään vuoden alun korotukset, puhutaan jo yli 90 prosentin noususta kahdessa vuodessa!
Postin hinnankorotukset on kohdistettu pieniin ja keskisuuriin lehtiin. Vuosien ajan Posti on perustellut hinnankorotuksiaan kirjepostin määrän vähenemisellä. Tämä ei kuitenkaan poista Postin jakeluvelvoitteita, eikä käytännössä lyhennä postinjakajan lenkkiä, jakelutiheyttä kylläkin vuoropäiväjakelun avulla.
– Tässä valossa pienten paikallislehtien lukijoiden ja ilmoittajien kurittaminen on eriarvoistavaa, varsinkin kun sitä peilaa siihen, että isojen lehtien varhaisjakeluhinnat eivät käytännössä nouse lainkaan, kertoo Haumedia Oy:n yrittäjä Jarno Laatikainen.
Posti sai lokakuusta alkaen valtiolta määräaikaisen sanomalehtien jakelutuen kaikkialle muualle paitsi Lappiin. Tämä kohdennetaan kuitenkin vain vähintään kolmena arkipäivänä ilmestyvien tilattavien sanomalehtien jakeluun.
Näin harvemmin ilmestyvät sanomalehdet eli käytännössä paikallislehdet sekä ilmaisjakelulehdet joutuvat uudessa asetelmassa maksumiehiksi. Surullisinta asiassa ovat valtion omistaman monopoliyhtiön tekemien päätösten kohtuuttomat seuraukset, sillä alkuvuodesta yhä useampi paikallislehti lopettaa toimintansa.
Alan ongelmana on koko Euroopan tasolla digilehtien kannattamaton liiketoiminta. Mikäli kustannusalan toimijat kuristetaan kuoliaaksi, ei digiuutisten tekijöitäkään enää jää jäljelle, sillä digilehdet ovat osa mediatalojen kokonaisuuksia.
Vaikka sähköisten lehtien suosio on kasvanut vuosi vuodelta, on printti yhä sekä lukijoiden että ilmoittajien selkäranka.
– Näillä päätöksillä Suomeen muodostuu uutiserämaita. Paikallislehdet ovat suosittuja ja yritämme osaltamme keksiä keinoja toimia, mutta hintoja on pakko korottaa. Teemme parhaamme, mutta lopulta pallo on tilaajilla ja ilmoittajilla, eikä sitä tosiasiaa voi muuttaa, Laatikainen pohtii lopuksi.