Haukivuoren junapysähdyksistä neuvotellaan

Haukivuoren aluejohtokunnan jäsen Eljas Pölhö näytti, miten heikosti vaihtoyhteydet junien ja bussien välillä toimivat.

Eljas Pölhön esitys joukkoliikenteen käyttäjän arjesta keräsi kiitosta.

PETRI P. PENTIKÄINEN

Junapysähdysten palauttamisesta Haukivuorelle neuvotellaan parhaillaan. Asiasta kerrottiin viime torstaina Mikkelissä pidetyssä keskustan tilaisuudessa, jonka aiheena olivat rautatieliikenteen tulevaisuuden ratkaisut.
– VR:lle on tehty esitys, että junan pitäisi pysähtyä Haukivuorella, kuten se pysähtyy kansallispuistossa. Asian tiimoilta istutaan tammikuussa alas, kaupunkikehitysjohtaja Jouni Riihelä kertoo.
Viime kesänä junat alkoivat pysähtyä Repoveden kansallispuistoa palvelevalla Hillosensalmella, Kouvolan ja Mäntyharjun välillä.
– Nyt haastetaan VR:ää tekemään vastaavia kokeiluita muissakin paikoissa, joissa on ollut matkustajapysähdyksiä.
Riihelän mukaan alkuun on tavoitteena saada ainakin tietyt junat pysähtymään. Niistä saatujen kokemusten perustella voitaisiin yrittää laajentaa pysähdykset koskemaan kaikkia junia.

Keskustan ja keskustanaisten Mikkelin yhdistysten hotelli Vaakunassa järjestämässä tilaisuudessa kuultiin myös Haukivuoren aluejohtokunnan ja sen jäsenen Eljas Pölhön analyysi junista ja joukkoliikenteestä tavallisen ihmisen näkökulmasta.
Se ei ollut kovin mairitteleva. Pölhö esitteli havainnollisella taulukolla Haukivuorelta lähtevien bussivuorojen vaihtoyhteyksiä juniin. Ne toimivat heikosti. Keskipäivällä Haukivuorelta ei pääse mihinkään.
Ruotsissa suurimman osan elämästään asunut Pölhö kertoi, että Ruotsissa on katsottu jo 1970-luvun öljykriisistä lähtien, että joukkoliikenteen pitää olla hyvää, jotta sitä käytetään. Suomessa joukkoliikenne nähdään kustannuseränä, ja junan katsotaan sopivan vain suurten kaupunkien väliseen liikenteeseen.

Pölhö kertoi päinvastaisen esimerkin Ruotsista, jossa raiteilla on kilpailua. Kun kilpailu kiihtyi, Pölhön käyttämän osuuden operaattori lisäsi pysähdyspaikkoja saadakseen enemmän matkustajia.
Tanskasta Pölhö näytti aikataulun, jossa kahden paikkakunnan välillä on kymmenen pysäkkiä, ja junia kulkee tunnin välein.
– Näiden kaupunkien asukasluvut ovat 6 400 ja 24 000. Samanlainen juna voisi kulkea Mikkelin ja Pieksämäen välillä. Se voisi pysähtyä tarvittaessa vaikka Kalvitsassa, Hiirolassa, Aatolassa ja Paanukkalassa.